Psychosomatische fysiotherapie

Psychosomatische klachten zijn klachten die ontstaan door een verstoord evenwicht tussen lichaam en geest.

Ieder mens krijgt in zijn leven te maken met spanning, drukte en tegenslagen. Dit hoeft niet altijd een probleem te zijn; enige spanning is gezond en maakt dat je goed kunt presteren; het stimuleert en houdt je levendig

Als de spanning te lang aanhoudt of te intensief is kan de balans tussen spanning en ontspanning verstoord raken. We spreken dan van overbelasting (stress). Dit kan zowel lichamelijke als psychische klachten geven zoals:

• vermoeidheid
  • te gespannen zijn
  • hoofdpijn
  • nek- rugpijn
  • hyperventilatie
  • prikkelbaarheid, gejaagdheid
  • burn-out

Deze stressgerelateerde klachten vallen vaak tussen wal en schip. Alleen psychologische of   paramedische behandeling biedt dikwijls onvoldoende oplossing. Wanneer spanningen of stress uw leven negatief beïnvloeden kunt u gebruik maken van psychosomatische fysiotherapie.

De psychosomatisch werkende fysiotherapeut begeleidt in het herstellen van het verstoorde evenwicht tussen spanning en ontspanning en tussen belasting en belastbaarheid. Samen met therapeut werkt u aan een helder behandelplan.

Het uitgangspunt is; leren omgaan met stress en hoe te ontspannen, zodat u ongezonde stress de baas blijft.

De behandeling zal o.a. bestaan uit ;

• ontspanningstherapie
  • adem-, houding- en bewegingsoefeningen
  • leren omgaan met stressvolle situaties
  • Duidelijkheid verkrijgen in de oorzaken welke je uit evenwicht brengen.